دکوراسیون،تزئینات وخانه داری

دکوراسیون،تزئینات خانه داری و آشپزی

دکوراسیون،تزئینات وخانه داری

دکوراسیون،تزئینات خانه داری و آشپزی

هویج پلو با مرغ | پلو و چلو

مواد لازم:

یک کیلو   برنج
یک عدد   مرغ
یک قاشق چایخوری   زعفران سائیده
یک عدد متوسط   پیاز
یک دوم استکان   آبلیمو
150 گرم   روغن
یک دوم فنجان برای تزئین   خلال بادام در صورت تمایل
به قدر لازم   نمک

طرز تهیه:

برنج را قبلاً شسته و با نمک بگذارید خیس بخورد. مرغ را به چند قطعه تقسیم کرده و با آبلیمو و یک لیوان آب و یک دوم زعفران ( آب کرده ) و کمی نمک و پیاز خرد شده بپزید. به اندازه یک فنجان آب مرغ در قابلمه نگه دارید. هویج را شسته، پوست آنها را گرفته و به صورت خلال های باریک 2 سانتی متری خرد کنید( نکته قابل ذکر این است که هیچوقت هویج را نتراشید، چون سطح هویج سیاه می شود و نیز همیشه هویج را طوری خلال کنید که در موقع سرخ کردن خرد و تکه تکه نشود). روغن را در ماهیتابه ریخته و هویج های خلال شده را طوری سرخ کنید که رنگ آنها تغییر نکند. سپس برنج را پخته و آبکش کنید. در قابلمه کمی روغن بریزید و برنج و هویج های سرخ شده را در قابلمه ریخته و بقیه زعفران آب کرده را روی برنج بدهید و بگذارید برنج با شعله ملایم دم بکشد. در صورتی که می خواهید از خلال بادام استفاده کنید خلال ها را شسته، آنها را یک طرف برنج بریزید تا خلال ها نرم شوند. پس از دم کشیدن برنج آن را در دیس کشیده و روی برنج را با گوشت های تکه تکه شده مرغ و خلال بادام تزئین کنید. آب مرغ را هم روی برنج بریزید.

روش دیگر این است که می توانید برنج را جداگانه دم کنید و پس از دم کشیدن آن، با هویج های سرخ شده روی برنج را تزئین کنید.

نکات تغذیه ای :

هویج یکی از سبزیجاتی است که دارای مواد آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بیماری ها از جمله انواع سرطان مؤثرند. هویج پخته شده ، آنتی اکسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. با پختن هویج به همراه مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن بنامهای بتاکاروتن و اسید فنولیک افزایش می یابد . در حین فرآیند پخت دیواره سلولهای گیاهی بافت هویج شکسته شده در نتیجه جذب آنتی اکسید موجود و سایر مواد شیمیایی مفید آن افزایش می یابد.

در طبیعت موادی به نام پیش سازهای ویتامین A وجود دارد که بتا کاروتن از آن جمله است . بتا کاروتن ترکیبی است که در بدن شکسته شده و به ویتامین A تبدیل می شود . این ترکیب نارنجی رنگ به وفور در هویج موجود است به همین دلیل است که خوردن هویج را برای بهبود دید چشم توصیه می کنند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد