دکوراسیون،تزئینات وخانه داری

دکوراسیون،تزئینات خانه داری و آشپزی

دکوراسیون،تزئینات وخانه داری

دکوراسیون،تزئینات خانه داری و آشپزی

حلیم | آبگوشت ها

مواد لازم :   
گوشت گوسفند  1000 گرم
گندم  1000 گرم
پیاز  3 عدد
نخود  250 گرم
فلفل  قدری
نمک  قدری

طرز تهیه :
گوشت را (بدون اینکه خرد کنیم) می شوئیم مقداری آب روی آن می ریزیم و روی آتش میگذاریم بعد از جوش امدن گوشت را میگریم پیاز را خرد کرده داخل گوشت میریزیم حرارت را ملایم میکنیم و در ظرف را میگذاریم تا گوشت کاملا بپزد بطوریکه بعد از پختن سه چهار لیوان آب داشته باشد ، بعد گندم را که بهتر است قبلا خیس کرده باشیم با مقداری آب و کمی نمک میگذاریم روی آتش تا جوش بیاید در ضمن جوش آمدن کف آنرا میگیریم و در حرارت ملایم میگذاریم بپزد پس از پختن گندم را از چرخ مخصوص آبگیر رد میکنیم ( در صورت نداشتن چرخ ، گندم را خوب می کوبیم و از آبکش رد میکنیم تا پوست زیادی گندم گرفته شود) ، سپس داخل ظرفی چهار تا پنج لیوان آب میریزیم روی اتش می گذاریم و گندم را به تدریج که صاف میکنیم داخل آب می ریزیم ، با این عمل گندم صاف تر و لطیف تر میشود. گندم را گاهی بهم میزنیم .
بعد گوشت را که کاملا پخته شده است می کوبیم و داخل گندم آماده شده می ریزیم . حرارت باید خیلی ملایم باشد . حلیم را گاهی بهم میزنیم که ته نگیرد وقتی حلیم کاملا جا افتاد نمک آنرا اندازه میکنیم ، بعد حلیم را در ظرف میکشیم و روی حلیم را مقداری دارچین کوبیده و روغن داغ کرده میدهیم و مقداری شکر را در ظرفی جداگانه با حلیم سر میز میبریم .
در صورت داشتن دیگ زود پز حد اکثر مدت طبخ حلیم یکساعت تا یکساعت و نیم می باشد. ممکن است گوشت را در دیگ زودپز بپزیم و کنار بگذاریم و بعد از پخته شدن گوشت گندم را بترتیبی که ذکر شد در دیگ مزبور بپزیم و بترتیب فوق گندم را صاف و آماده کنیم و با گوشت مخلوط نمائیم و کافی است که بعد از مخلوط شدن گوشت و گندم حلیم فقط نیم ساعت بجوشد. و در اینمدت حرارت باید ملایم باشد و مرتب حلیم را باید بهم زد تا کاملا کش پیدا کند ممکن است حلیم را با گوشت مرغ یا بوقلمون نیز اماده کرد ، در اینصورت مقدار گوشت آن یک کیلو و نیم با استخوان میباشد . کافی است بعد از پختن گوشت استخوانهای آنرا جدا سازیم و بعد از کوبیدن گوشت آن را با گندم آماده شده مخلوط کنیم . ممکن است چند قطعه از گوشت سینه مرغ یا بوقلمون را برداریم و روی حلیم که در ظرف کشیده ایم بگذاریم . نخود را خیس کرده جداگانه میبریم وقتی حلیم اماده شد مخلوط مینمائیم .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 10 تا 12 نفر کافیست

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد